vytvořeno: 3.6.2025, před 2 dny v rubrice Aktuality
CLIL je moderní výuková metoda, která je založena na výuce předmětu prostřednictvím cizího jazyka. Pokud je učivo obtížnější, doporučuje se získat základní vědomosti a základy v mateřském jazyce a výukou v cizím jazyce poté navázat. Takto jsme postupovali i v hodinách české literatury ve třídě 1.S. Vyučovací hodina o Shakespearovi byla vedena v angličtině, což kromě upevnění učiva cílilo taktéž na rozvoj jazykových dovedností studentů. Studenti pracovali v týmech. Nejprve zhlédli video, na základě něhož měli za úkol dát životopisné údaje dramatika do správného pořadí. Druhým úkolem bylo doplnit na základě videa chybějící informace do textu.
V současné době se ve školství skloňuje pojem Digitální kompetence, který protíná všechny předměty. Učivo o Shakespearovi završili prací na posteru, který sloužil k prezentaci jejich týmové činnosti. Každý tým si vylosoval jedno literární dílo a dle dané struktury jej měl za úkol analyzovat a interpretovat. Studenti aktivně pracovali s digitálním obsahem, což znamená, že vyhledávali a kriticky posuzovali informace. Během společné práce na posterech studenti rozvíjeli kompetenci k řešení problémů, komunikativní, sociální, personální a taktéž digitální. Závěr patřil prezentacím literárních děl. Součástí bylo představení dramatika a zasazení díla do literárně-historického rámce. Co se týče analýzy samotné knihy, členové týmu představili hlavní postavy, děj, zápletku, literární žánr, hlavní myšlenku a v neposlední řadě také divadelní nebo filmovou adaptaci a vlastní názor či doporučení. Dozvěděli jsme se, že nejslavnější balkon všech dob nalezneme v italské Veroně, kde Romeo vyznával lásku své Julii. V tragédii Macbeth se Shakespeare mimo jiné inspiroval skotskými dějinami. Kdo by chtěl Shakespearův odkaz pochopit v souvislostech, stačí navštívit přednášku pana profesora Martina Hilského, předního českého shakespearologa.
Ověřili jsme si, že umění přednést své myšlenky a názory ostatním není vůbec jednoduché. Nyní chápeme, proč se rétorika vyučovala v dobách starého Říma. Znalosti a vědomosti jsou velmi důležité, ale mluvený projev je klíčový a často se opomíjí. Všem studentům patří pochvala za dobré odvedenou práci. Pokud se naučíme stavět naše hodnoty na vzájemné spolupráci, bude nejen naše výuka, ale i společnost efektivně fungovat.
Mgr. Hana Polesová